شناسهٔ خبر: 8551 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

امینی در گفتگو پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی:

آخرین وضعیت فاینانس پروژه برقی‌کردن خط آهن تهران-مشهد/ فقط فعال‌کردن ال‌‌سی باقی مانده/ بیشتر به استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی اعتماد داریم

امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دو مسیر فاینانس چینی‌ها و استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار پروژه برقی کردن قطار تهران-مشهد پیگیری می‌‌شود گفت: در بخش فاینانس فقط موضوع فعال کردن ال‌ سی باقی مانده است اما با این وجود بیشتر به استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی اعتماد داریم.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت برقی‌کردن خط آهن تهران-مشهد گفت: تمام مراحل فاینانس خط آهن تهران-مشهد انجام شد ولی اصطلاحا فاینانس هنوز باز و فعال نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه زمان اجرای پروژه به میزان و تخصیص پیش‌پرداخت و بوروکراسی‌های اداری معمول در بانک مرکزی بستگی دارد٬ افزود: در حال حاضر از دو مسیر تأمین اعتبار پروژه برقی‌کردن خط‌آهن تهران-مشهد را پیگیری می‌کنیم که یکی از آن‌ها استفاده از فاینانس چینی‌ها و دیگری استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است. اعتماد ما بیشتر به منابع موجود در صندوق توسعه ملی است اما تمام مکانیز‌م‌ها برای استفاده از فاینانس چینی هم آماده است.

وی با یادآوری اینکه در مقطع کنونی قرارداد تجاری از طرف شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با طرف چینی منعقد شده و اقدامات لازم از طرف ایرانی برای پیشبرد پروژه نهایی شده است٬ افزود: امور اسنادی از سوی ایران انجام شده و تأمین‌کننده مالی یا فاینانسر که دولت چین است هم باید اقدام متقابل انجام دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که طرف چینی در حال حاضر در چه مرحله‌ای است به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در مقطع کنونی اخذ تضمین شرکت سایناشور (شرکت بیمه دولتی چین) از طرف چینی صورت گرفته است و قرارداد از سوی طرف فاینانس ضمانت شده است.

امینی با بیان اینکه در ایران نیز کار تأمین پیش‌پرداخت قرارداد تجاری و تعیین بانک عامل انجام شده است٬ اظهار کرد: بانک عامل در چین هم مشخص شده و بحث فعال کردن ال‌ سی باقی مانده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: ال سی این قرارداد نامه‌ای میان تأمین کننده مالی٬ بانک عامل و مجری است که اگر از سوی طرفین امضا شود به این معنی است که طرفین روی مشخصات فنی و قراردادی٬توافق دارند پس می‌توان اقدامات عملیاتی پروژه را آغاز کرد.

فاینانس طرح برقی‌کردن خط آهن تهران-مشهد از خط اعتباری چین به ارزش ۲ میلیارد دلار (۱۱.۵  میلیارد یوآن) است./

نظر شما